Jurnal
THE STRATEGY OF FORMULATE-SHARE-LISTEN-CREATE TO IMPROVE VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS’ MATHEMATICAL PROBLEM POSING ABILITY AND MATHEMATICAL DISPOSITION ON PROBABILITY CONCEPT
(INGGRIS)
This study aims to examine the improvement of students’ mathematical problem posing ability and mathematical disposition through the strategy of Formulate-Share-Listen-Create (FSLC) on probability concept. The method used in this research is the experimental method, with the design of pretest-posttest control group. The population is all students of the vocational high school in Cimahi, while the sample was selected two classes from one of the vocational high school selected at random. The instrument of a test in the form of description is used to measure students’ mathematical problem posing ability, while the non-test instrument is questionnaire of mathematical disposition scale. The results showed (1) The mathematical problems posing of the students who obtained FSLC learning strategy is better than that of those who obtained conventional one; (2) The improvement of mathematical problems posing of the students who obtained FSLC learning strategy is better than that of those who obtained conventional one; (3) The mathematical disposition of students who obtained FSLC learning strategy is better than that of those who obtained conventional learning.
Keywords: Disposition, Formulate-Share-Listen-Create, Problem Posing.
(INDONESIA)
Penelitian ini bertujuan untuk menelaah peningkatan kemampuan problem posing dan disposisi matematis siswa dengan Strategi Formulate-Share-Listen-Create (FSLC) pada konsep peluang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen, dengan desain kelompok kontrol pretes-postes. Populasinya adalah seluruh siswa SMK di Kota Cimahi, sedangkan sampelnya dipilih dua kelas dari salah satu SMK yang dipilih secara acak. Instrumen penelitian ini yaitu tes bentuk uraian dalam kemampuan problem posing matematis, skala disposisi matematis, dan pedoman observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Kemampuan problem posing matematis siswa yang memperoleh pembelajaran dengan strategi FSLC lebih baik daripada yang memperoleh pembelajaran biasa; (2) Peningkatan kemampuan problem posing matematis siswa yang memperoleh pembelajaran dengan strategi FSLC lebih baik daripada yang memperoleh pembelajaran biasa; (3) Disposisi matematis siswa yang memperoleh pembelajaran dengan strategi FSLC lebih baik daripada yang memperoleh pembelajaran biasa.
Tidak ada salinan data
Tidak tersedia versi lain